„Afekty” stanowią analizę ekspresji ludzkich emocji, próbę uchwycenia tego, co dzieje się w przestrzeni między bodźcem, a widoczną dla otoczenia, reakcją podmiotu. Afekt ** to pierwotna czysta intensywność. Wymyka się określeniu. Jest nieuświadomionym i nienazwanym odczuciem owej intensywności. W porównaniu z emocjami i uczuciami które stanowią kulturowo osadzone odczytanie afektu, wydaje się być prosty, wręcz prymitywny, ale to on ma największy wpływ na przebieg naszych procesów poznawczych. Afekt to nagłe bicie serca, rumieniec na twarzy, drżenie rąk, „motyle w brzuchu”, nieokreślony stan niepokoju lub ekscytacji, gdy znajdujemy się po raz pierwszy w jakimś miejscu lub poznajemy nową osobę… W psychologii określa się to jako wegetatywną lub doznaniową reakcję organizmu na zmianę w otoczeniu lub w samym podmiocie.
Choć odpowiedź organizmu na wszelkie zmiany zachodzące w środowisku stanowi element systemu wdrukowanego w ludzką naturę, a reakcje wobec otaczającej rzeczywistości są często instynktowne, a nawet impulsywne, to przestrzeń między doświadczaniem, a wyrażaniem nie zawsze jest zrozumiała dla samego przeżywającego, a próby uchwycenia tych odczuć i nazwania ich często kończą się niepowodzeniem. Ostatnim możliwym sposobem pozostaje malarstwo, ono też nie nazywa bezpośrednio.
Motywem wizualnie i symbolicznie spajającym cały cykl jest wizerunek psa, pojawiający się w nieoczywistych kadrach jako bohater drugiego planu lub w nieco niepokojący sposób zaznaczający swoją obecność poprzez zmultiplikowanie w formie półprzezroczystych ornamentów. Pies, podobnie jak owady przewijające się przez cykl ‘Martwe kwiaty”, posiada dwuznaczną symbolikę, która buduje napięcie w „Afektach”. Według „Słownika symboli literackich” Radosława Kuleszewicza pies z jednej strony symbolizuje wierność, ochronę, odwagę, przyjaźń, czujność, usłużność, płodność i inteligencję, z drugiej zaś – ciemność, śmierć, cynizm, egoizm, zawiść, nieczystość, zepsucie, okrucieństwo i diabła.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
**Afekt to obserwowana przez badającego ekspresja emocji: np. smutku, lęku czy gniewu. Ekspresja ta nie zawsze współgra z opisem emocji podawanym w wywiadzie przez pacjenta. Afekt osłabiony to ekspresja emocji mająca znacznie mniejszą intensywność niż normalnie; afekt płaski to brak, lub prawie brak, emocjonalnej ekspresji; afekt niedostosowany lub niespójność afektu to niespójność ekspresji emocjonalnej z ich opisem przez osobę badaną; afekt labilny (chwiejność uczuciowa) to niestabilność i zmienność emocji; afekt ograniczony lub afekt zawężony to ograniczenie zakresu emocjonalnej ekspresji. („Słownik psychologii” Andrew M. Colman)
„Śpiewające psy”, Ewa Żochowska, olej na płótnie, sygn. p.d., opis na odwrocie, 70 cm x 70 cm, 2017 / własność artystki / zapytaj o cenę i dostępność
„Wiśniowy pies”, Ewa Żochowska, olej na płótnie, sygn. p.d., opis na odwrocie, 80 cm x 80 cm, 2017 / w kolekcji prywatnej
„Dziewczyna i psy 2”, Ewa Żochowska, olej na płótnie, sygn. p.d., opis na odwrocie, 80 cm x 80 cm, 2017 / w kolekcji prywatnej
„Dziewczyna i pies”, Ewa Żochowska, olej na płótnie, sygn. p.d., opis na odwrocie, 50 cm x 100 cm, 2017 / w kolekcji prywatnej
„Różowość”, Ewa Żochowska, olej na płótnie, sygn. p.d., opis na odwrocie, 50 cm x 100 cm, 2017 / własność artystki / zapytaj o cenę i dostępność
„Manekin”, Ewa Żochowska, olej na płótnie, sygn. p.d., opis na odwrocie, 50 cm x 100 cm, 2017 /własność artystki / zapytaj o cenę i dostępność
„Dziewczyna i psy”, Ewa Żochowska, olej na płótnie, sygn. p.d., opis na odwrocie, 80 cm x 80 cm, 2017 / w kolekcji prywatnej
„Piesek”, Ewa Żochowska, olej na płótnie, sygn. p.d., opis na odwrocie, 60 cm x 40 cm, 2017 / własność artystki / zapytaj o cenę i dostępność
„Srebrna bestia”, Ewa Żochowska, olej na płótnie, sygn. p.d., opis na odwrocie, 80 cm x 80 cm, 2017 / własność artystki / zapytaj o cenę i dostępność
„Dziewczyna i psy 4”, Ewa Żochowska, olej na płótnie, sygn. p.d., opis na odwrocie, 80 cm x 80 cm, 2017 / w kolekcji prywatnej
„Dziewczyna i psy 3”, Ewa Żochowska, olej na płótnie, sygn. p.d., opis na odwrocie, 80 cm x 80 cm, 2017-2024 / własność artystki / zapytaj o cenę i dostępność
„Psi pocałunek”, Ewa Żochowska, olej na płótnie, sygn. p.d., opis na odwrocie, 80 cm x 80 cm, 2017 /własność artystki / zapytaj o cenę i dostępność
teksty i foto: Ewa Żochowska